Saturday, October 23, 2010

CARTOON IN INTERNET : What sort of heritage is this?

CARTOON IN INTERNET : WHAT SORT OF HERITAGE IS THIS?

Malaysia going to have another 100 storeys tower cost easily more than RM50 billions and proudly pronounced as "Independent Heritage Tower" while many heritages such as Kuala Lumpur Prison, 100 years Bok House belongs to Bok family etc have been destroyed, Chinese Hill in Melaka and Cantonese Graveyard at Sungai Besi have nearly been destroyed if not the strong objection from Chinese community, all these have be done under the name of development. What sort of heritage we want? Shall we destroy buildings and places which have historical value and replace by mordern buildings under expend of  Malaysian ? Perhaps, government has a different interpretation of "heritage" and different set of interest as compare to Malaysian as a whole.

Malaysia akan mengadakan satu lagi menara setinggi 100 tingkat memakan belanja sekurang-kurangnya RM50 bilion dan dengan bangga menyebutnya sebagai "Menara Warisan Merdeka" sementara banyak warisan seperti Penjara Kuala Lumpur, 100 tahun "Bok House" yang dimiliki keluarga Bok telah dimusnahkan, Bukit Cina di Melaka dan tempat perkuburan Kantonis di Sungai Besi hampir musnah kalau bukan bantahan yang kuat di kalangan masyarakat Cina, semua ini dilakukan di bawah nama pembangunan. Apakah warisan yang kita kehendaki? Haruskah kita memusnahkan bangunan-bangunan dan tempat-tempat yang mempunyai nilai sejarah dan digantikan oleh bangunan-bangunan moden di bawah pembelanjaan rakyat Malaysia? Mungkin, kerajaan mempunyai penterjemahan " warisan" yang berbeza dan set kepentingan yang berbeza berbanding dengan rakyat Malaysia pada keseluruhanny.

马来西亚将拥有一座高达一百层动辄马币五十亿的大厦并荣称"独立遗产大厦", 正当很多遗产例如吉隆坡监狱,百年"BOK HOUSE"已遭到摧毁, 位于马六甲的三宝山与新街场的广东义山若非遭受华人社会的极力反对几乎摧毁, 这些都假发展之名进行.我们要的是何种遗产?我们是否务必摧毁有历史价值的建筑与场所,并牺牲大马人民的代价以摩登建筑取而代之?或许,政府对"遗产"的定义有异以及利益而言与大马人民为整体相较下大相迳庭.


No comments:

Post a Comment