Friday, March 4, 2011

CARTOON REVIEW: TAR COLLEGE (1)



This cartoon was published in Public News on 14/11/1984 depicted how TARCians queued up in early  morning before the reading room was opened in order to book the seat to make revision, I was one of them; as if the audients queueing desparately to buy the ticket to watch the movie by Jacky Chan . Those who are not in that position will not feel the pain. A day before, our Chinese deputy minister wondered the certificate issues by TAR College was widely recognised internationally, TAR College would has been qualified to be upgraded to university status. Do you know that this has been discusssed widely in 22 years ago? It would have been more than qualified to be upgraded to university status at that time. Issues have been raised up again and again before general election to gain support from the people but tends to forget thereafter. Attached are two copies of articles published in Nanyang Siang Pau in 1989 depicted my objection to upgrade TARC and MARA to university status with some valid reasons at that juncture, how the education system has been implemented and how TAR College and MARA were originated. Having talk a lot about disadvantages of  upgrading to university status, political agenda prevailed, not long after just before general election was announced, former prime minister at that time declared INSITITUTE TEKNOLOGY MARA(ITM) was upgraded to UNIVERSITY TEKNOLOGY MARA (UITM instead of UTM because the short form of UTM which stand for Universiti Teknologi Malaysia was taken, I suppose).Most of the TARCians are the "by products" and victims  who has  "no privilege" to enter local university because of the racial quota system which has sacrifing the quality of education,  they are catagery of people who cann't afford further study oversea and  "kick off" from local university eventhough thier result much better than other races. Those talented Chinese among talented community who are "lucky enough" to enter local university mostly end up in pure science and art subjects or none popular faculty. Eventually, we have produced most of the none marketable, racist minded, no confident, jobless and end up work in the government sector. Therefore, we are "proudly" on the top of the list among the highest ratio in the world in term of government servant against national population.

Kartun ini telah dipaparkan di Berita Awam pada 14/11/1984 menonjolkan pelajar TARC berbaris di hadapan bilik bacaan awal-awal siang sebelum ia dibuka bagi mendapatkan kerusi untuk membuat ulangkaji, saya salah seorang daripada mereka; bagaikan penonton2 berbaris dengan terdesak agar dapat membeli tiket untuk menonton tayangan wayang oleh Jacky Chan. Sesiapa yang bukan di keadaan sebegini tidak dapat terasa pedihnya. Sehari sebelum ini, timbalan menteri Cina kita meragukan sijil yang dikeluarkan oleh Kolej TAR yang diiktiraf dunia dengan luasnya, Kolej TAR seharusnya telah berkelayakan untuk dinaiktaraf ke kedudukan universiti. Tahukah anda, isu ini telah luas diperbincangkan 22 tahun yang lalu? Ia telah lebih daripada berlayak untuk dinaiktaraf  ke kedudukan universiti pada masa tersebut. Isu2 telah dibangkit berulang kali sebelum pilihanraya diadakan untuk mendapatkan sokongan rakyat tetapi berkecenderungan dilupakan selepasnya.Bersama ini dilampirkan dua salinan rencana yang dipaparkan di Nanyang Siang Pau pada 1989 yang menonjolkan bantahan saya agar Kolej TAR dan MARA tidak dinaiktaraf ke kedudukan universiti beserta dengan sebab2 yang sahih, bagaimana sistem pendidikan kita dilaksanakan dan asal-usul Kolej TAR dan MARA dimulakan. Walaupun berpanjang lebar bercakap tentang banyak keburukan menaiktaraf ke kedudukan universiti, wahal agenda politik diutamakan, tidak lama selepas itu dan sejurus sebelum pilihanraja diumumkan, bekas perdana menteri pada masa itu telah mengikrar INSTITUT TEKNOLOGI MARA (ITM) telah dinaiktaraf ke UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UITM sebagai ganti UTM, pada sangkaan saya, singkatan ini telah diambil oleh Universiti Teknologi Malaysia pada masa itu ).  Kebanyakan pelajar TARC adalah "hasil sampingan" dan mangsa di mana mereka "tiada berkeistimewaan" untuk memasuki  universiti tempatan kerana sistem "quota" yang berlandaskan perkauman dan sanggup mengadaikan kualiti pendidikan. Mereka merupakan katagori manusia yang tidak mampu melanjutkan pelajaran ke luar negara dan "ditendang keluar" dari universiti tempatan walaupun keputusan peperiksaannya jauh lebih baik daripada kaum lain. Bagi Cina yang lebih pintar daripada masyarakat pintar yang "bernasib baik" kebanyakan dimasukan ke matapelajaran sains dan sastera tulin atau fakulti yang tidak popular. Akibatnya, kita telah menghasilkan kebanyakan graduan2 yang tidak berkeupayan dipasarkan, berfikiran perkauman, tidak yakin diri, menganggur, akhirnya bekerja dalam sektor kerajaan.  Lantaran itu, kita begitu "bangga" di atas senarai  antara negara yang mempunyai nisbah yang paling tinggi di dunia dari segi bilangan kakitangan awam berbanding dengan populasi negara.

No comments:

Post a Comment