Wednesday, March 9, 2011

CARTOON REVIEW: OBJECTION TO SIT FOR CHINESE LANGUAGE EXAM

This cartoon depicted the father objected his child from taking Chinese Language in rhe government examination in believing that the subject is extremely difficult to score "A". Recently, few students from SM Jenis Kebangsaan (former Chinese Private Secondary School turned to government subsidised school) refused to take Chinese Language subject in SPM (government organised examination) has triggred the attention of the Chinese community and widely debating in the Chinese media. Attached a copy of article pulished in Nanyang Siang Pau on 16/11/1998 as part of my authobiograph  about  my journey to become cartoonist and  explain how I forced to take Chinese Language in my  exam  instead of  arts subject which is in the same catagory of the elective subjects eventhough I was so confident that I would be getting "A” in Arts subject, just to show my support to the Chinese Language subject. This happen 34 years ago. True enough, without share to expose my result, I was obtained not so good result in Chinese Language. I only  obtained grade 3 in  SRP eventhough I am still top student in the whole class and grade 5 eventough I was still the best student in SPM Chinese Language, there was none of  them obtain grade 6 and all obtained grade 7 or poorer in the school. You could have tought our school is lousy in the Chinese Language. Do you know that I was one of the top 10 winner in Chinese Language Essay Competition in the whole state of  Kedah and Perls in lower secondary school and upper secondary catagory, that was never happen before? My Chinese Language teacher therefore put on very high hope on me, sorry to say that I have dispointed them. There is open screte that the graph of the exam result could be manupulated, it could be aim of the authority concern to "pull up" the grade and passing mark of Chinese Language so to discourage student to take up the subject in thier exam, you would be surprised the percentage of the candidates who obtained "A" is less than 1%! Many issues which are widely discuss currently in fact were pending for decades unsolved, it reflects how "efficient" is our government particular the Chinese party which is still "in power". As Malay proverb goes, " language as a soul of the race", no matter what, we agreed that mother language shouldn't let abondon and disappear for whatever reason. In the next episod I will upload how tough the journey of  Chinese education in Malaysia, not as easy as what has claimed by our former prime minister. It is not come naturally and with a lot of sacrifices, don't ever take it for granted!

Kartun ini menonjolkan ayah membantah anaknya daripada mengambil  Matapelajaran Cina dalam peperiksaan kerajaan dengan mempercayai matapelajaran ini terlampau susah untuk mendapat keputusan "A". Baru-baru ini, beberapa orang pelajar daripada Sek Men Jenis Kebangsaan ( Sekolah Swasta Persendirian Cina yang ditukar ke sekolah bantuan kerajaan) enggan mengambil Bahasa Cina dalam peperiksaan SPM (peperiksaan yang dianjurkan oleh kerajaan) telah mencetuskan perhatian masyarakat Cina dan diperbincangkan secara meluas di media Cina. Bersama ini dilampir salinan rencana mengenai sebahagian perihal diri saya di sepanjang perjalanan sebagai kartunis dan menerangkan bagaimana saya terpaksa mengambil matapelajaran Bahasa Cina sebagai ganti matapejajaran seni yang berada dalam katagori matapejaran pilihan yang sama walaupun saya begitu yakin sekali saya boleh mendapat "A" dalam matapelajaran Seni, sekadar menunjukan sokongan saya terhadap matapelajaran Bahasa Cina. Ini berlaku 34 tahun yang lalu. Cukup benar, tanpa segan pilu saya membongkarkan keputusan saya, saya tidak dapat keputusan yang baik dalam matapelajran Bahasa  Cina.  Saya hanya mendapat gred 3 dalam keputusan Bahasa Cina  SRP saya walaupun saya masih pelajar terbaik dalam matapelajaran Bahasa Cina di seluruh kelas dan gred 5 walaupun saya masih pelajar cemerlang dalam matapelajaran Bahasa Cina SPM, tiada sesiapa yang mendapat gred 6 dan kesemuanya dalam sekolah mendapat gred 7 atau lebih teruk daripada itu.  Kamu mungkin menyangka presitasi Bahasa Cina di sekolah saya teruk. Tahukah anda saya adalah salah seorang daripada 10 di atas senarai pemenang pertandingan karangan Bahasa Cina di seluruh negeri Kedah dan Perlis yang tidak pernah ada di dalam sekolah kami? Guru Bahasa Cina saya lantaran itu menaruh harapan yang begitu tinggi terhadap saya, dengan putus asanya saya telah menghampakan mereka. Telah menjadi rahsia terbuka bahawa geraf keputusan peperiksaan boleh dimanipulasikan, ia mungkin merupakan hajat pihak berkuasa menaikan geraf dan markah kelulusan agar tidak menggalakkan pejalar tidak mengambil Bahasa Cina dalam peperiksaan. Kamu mungkin terperanjat bila mengetahui peratusan yang mendapat gred jauh lebih rendah daripada 1%. Isu-isu yang diperdebatkan secara luasnya baru-baru ini tertunggak berdekad-dekad lamanya tidak diselesai. Ia telah mencerminkan bagaimana "keberkesanan" kerajaan kita terutama parti Cina yang masih "berkuasa". Seperti bak kata pepatah Melayu berkata " Bahasa jiwa bangsa", walaubagaimana sekali pun, saya sangat bersetuju bahawa bahasa ibuanda tidak seharusnya dibiarkan terbengkalai dan lenyap walau dengan apa alasan sekali pun. Dalam episod yang akan datang, saya akan memuatnaikkan bagaimana sukarnya liku-liku perjalanan pendidikan Bahasa Cina di Malaysia, bukan semudah yang diperkatakan oleh bekas perdana menteri kita. Ia bukan datangnya semulajadi dan dengan banyak pengorbanan, jangan sekali-kali menganggap ia dianugrah! 

No comments:

Post a Comment